Diákok felkészítése
2018.09.10.
A gyerekekkel való találkozás lényege: feladatokba való bevonás, megfeleltetés nélkül. Mit is jelent ez? Az örömmel való tudás és ismeret elsajátítás a kidolgozandó módszertan egyik lényegesnek gondolt eleme. Ennek gyakorlati megvalósítását jártuk körül a gyermekek egy csoportjával. Műhelymunkák keretein belül, két különböző osztály, elsősök és harmadikosok vettek ebben részt, 20-20 gyermekkel. A harmadikosok úgy készültek, hogy a közös együttlét alkalmával akár az elsajátításban is, segíteni tudják kisebb társaikat. Cél volt, hogy olyan közös élményben legyen részük, mely később az órák közti szünetekben, a folyosói találkozásokban is érezteti majd hatását. Az együtt megéltek hatására, a korosztályok egymáshoz való viszonyának megváltozását, a közeledését, az egymástól tanulás pozitívumainak visszatükröződésére számítva. Ez az elem is a kidolgozás alatt lévő módszertan része. Az egymás előtt való megnyilvánulásaikból látszott, hogy amennyiben nő a másik iránti érdeklődés, az elvezet társaik jobb megismeréséhez, a saját, és a csoportban lévő gyerekek adottságainak megismeréséhez, mely egyértelműen mindannyiukra ösztönzőleg hat. A közös zenei élményen alapuló együttlétben örömmel élik meg a tanulást. A nagyobbak láttán, a kisebbek nehezebb feladatokba is bátrabban kapcsolódtak be. Hátránnyal élő kisfiú is tagja volt a negyven fős csoportnak. A közös munkában csak személyes segítővel tudott részt venni. Ennek ellenére be tudott kapcsolódni, a gyerekek teljesen befogadták az öröm megélését célzó tanulási folyamat alatt. Kipróbálhatták az acapella és a kísérettel való éneklést is. Megtapasztalhatták e kétféle mód különbözőségeit. Kísérettel javítások, korrigálások nélkül is tisztábban énekelnek. Ez is hozzáad az örömteliséghez. Az elsősök miatt több játékos elem került az interaktív foglalkozásba. Láthattuk, milyen biztonságot ad az óvodában tanultak ily módon való visszahozása, s azt is, hogy a nagyobbak mennyire nem ijedtek meg egy ismeretlen feladattól sem, nekik a játékosság ily módon segített.
2018.09.24.
A két csoport az első találkozás után, ez alkalommal már ismerősként találkozott. Az együtt tanultakat átismételték, s új kalandozásba kezdtek. A pályázat adta lehetőségek egyike, hogy valamennyi gyermek kezébe hangszer kerülhet. Emiatt nem kell valamilyen különlegesnek tartott adottság, vagy önként jelentkezés alapként ahhoz, hogy egyikük, másikuk kipróbálhasson egy hangszert. A csoport tagjaként valamennyien bekapcsolódhatnak, valamennyien aktívak lehetnek. Hangcsövekkel, melyek tenyérbe ütéssel adnak hangot hosszúságuktól függőn mélyebben, magasabban, egy-egy metalofon hanggal, amit ütővel szólaltathatnak meg a hangépítő készletből, basszus xilofonnal, csörgődobokkal, bongókkal, ritmusbotokkal, esőbottal igazi zenekari hangzást hoztak létre úgy, hogy ilyen hangszereket korábban nem láttak, kezükben sosem fogtak. Megélt élményük még aktívabbá tette valamennyiüket. Második lépésben, ennek a zenekari hangzásnak előcsalogatását a csoportból egy kisfiú kapta feladatul, ő vezethette, vezényelte a többieket, ezzel is hangsúlyozandó a tanultak azonnali alkalmazásának lehetőségét, fontosságát, egyszerűségét. A pályázatban tervezett, a tanuláshoz felelősséggel együttműködésbe vonni a diákokat elképzelés ennél a korcsoportnál még nem kivitelezhető a megbeszélés, a vállalás szintjén, viszont a cél meghatározásról való megegyezés szintjén feltétlenül. Ennek értelmében a műhelymunka-foglalkozást nem osztálytermi körülmények között valósítottuk meg, hanem már a pályázati kivitelezés eredményeként kialakított zeneteremben. Ez a tér a kidolgozás alatt álló módszertan szerint tere, helyszíne lehet az osztálytermen kívül ideálisabban megtartható óráknak, különböző korcsoportok összehangolt ének óráinak, ünnepekre készülve a kibővített kóruséneklésnek. Újra tapasztalhattuk, milyen jótékony hatással van a kicsikre a nagyobbak jelenléte. Bátran vettek részt a foglalkozásban. Amikor formajátékba kezdtünk, igazi közös játék alakult ki közöttük. A kicsik könnyedén választottak párt a nagyobbak közül, és fordítva.
2018.10.12.
A harmadik műhelymunkát a daltanulásnak és a benne rejlő lehetőségeknek szenteltük. Mit adhat a gyerekeknek egyetlen dalocska megtanulása? Azt gondolnánk: egy új dal megismerését. Ez igaz, de ennél sokkal többről van szó. A dal az élet momentumairól szól, általa bármi kifejezhető. Tartalmának kibontása a daltanulás. A kicsiknek a szöveg sorokra bontása, dallam nélkül, majd dallammal való soronkénti tanulása a memorizálás legegyszerűbb elsajátítását adja. A szöveg értelmezésével nyelvünk gazdagságát fedeztetethetjük fel. Egy népdal tanulása közben régies szavakkal, egykori foglalkozásokhoz tartozó fogalmakkal, hangulatjelző kifejezésekkel találkoznak. A megértéshez mindezek tisztázása járulékos tudást.ad. Megmaradt és megváltozott szokások ismertethetők meg. összehasonlítások, különbségek láttatása lehetséges. Daltanulás: Virágéknál ég a világ.
Az ebben a dalban megénekelt élethelyzet eljátszható. Bíró Marcsa, Puskás Gábor egy-egy kendő, kalap segítségével megszemélyesíthető. A játékos tanulás örömöt hoz. Az elképzelt helyzet további ötleteket. A fantázia szárnyal. Mindenki aktív részese a történésnek. Nem jelent gondot bekapcsolódni, részt venni. Önfeledten. A megfeleltetés háttérbe szorul, miközben könnyedén elvégzik a feladatot. Kivétel nélkül hibátlanul éneklik a szöveget, a dallamot. Elmesélik, milyennek képzelik Virágék házát, a rántott békát, a futva is későn érkező Puskás Gábort. A ritmusgyakorláshoz megint kézbe kerülnek a hangszerek. A "zimmezum", a "recefice" és a "bumm-bumm-bumm" jól ritmizálható az erre való hangszerekkel. Három csoport alakul. A zimmezum csoport rumbacsörgőket kap. A rece-fice csoport quiro-kat, a bumm-bumm-bumm-hoz a cajun megütése ad jól illő hangot. Kipróbálják a hangzást. A következő műhelymunka már innen indulhat, hisz már maguk által létrehozott ritmuskísérettel énekeltek.
2018.10.19.
Az eddig közösen tanultak átismétlése után, visszatérünk a ritmuskísérethez. Mit hoz a gyakorlás? Ezt tudatosítható. A ritmus egyre tökéletesebb összehangolása, a tévesztések kiküszöbölése, egyre gördülékenyebb, hibátlanabb újrajátszással. Az újrajátszatások nem a hibákra való rámutatással történnek, hanem az erősségek dicséretével. A gyermek felfedezésre való nyitottsága csak e módon tartható fenn. Ez is eleme a készülő módszertannak. A nevelőkben újra meg újra felmerül a kérdés: mi veszi el a gyerekek kedvét az iskolába kerülés után? Elég egyszerű pedig a kérdés megválaszolása. A kezdeményezés nyilván alábbhagy a gyakorivá váló hibahangsúlyozással. Az elbátortalanít. Főleg, ha a jó mód, a lehetséges megoldás nincs demonstrálva. A ritmuskíséret tökéletesítése után a teljes dal kísérettel való éneklése után, egy újabb dal tanulásába kezdtünk.
A dal: Kertem alatt. ..
Hangulatkeltés: hegy, völgy, ház, kert, kert végében patak, eső - esőkeltés esőbottal
A dal bemutatása felvételről - gyerekek előadásában (fontos elem gyerek, gyerektől tanul)
Szómagyarázó - Kerka, rózsám, orcád
A szöveg soronkénti megértését, a memorizálást mozdulatokkal párosítjuk, mellyel megértésüket fejezik ki.
Dallamtanulás soronként.
Önként jelentkező bemutatja a teljes dalt, majd zenei alappal is elénekli.
Ezután valamennyien zenei alappal éneklik a teljes dalt. A kisebbek kedvéért egy hanggal mélyebben is kipróbálják hogyan hangzik a dal, s megtapasztalják, melyik hangról kezdve könnyebb énekelniük. Választás, döntés, döntés utáni kipróbálás. Ezzel újabb módszertani elem helyességét teszteljük. A változtatható kezdőhang jelentőségét vizsgáljuk, fogalmi bevezetését megelőzőn. A Kertem alatt... dalosjáték. A hozzá tartozó formajáték párválasztással jár. Igazi felszabadultságban tapsoltak össze, járták a köröket, választottak újabb párt a vendégcsoport tagjaiból. Összakovácsolódtak a közös zenei élményben.
2018.10.26.
A műhelymunka során az iskola adottságaival éltünk. A művészeti tagozatok diákjai sok színt vihetnek az iskola belső életébe, ami adott esetben az iskolai közösség összekovácsolása szempontjából jelentősebb lehet, mint egy-egy országosan preferált versenyeken való megmutatkozás.
Négy tagozaton folyik alapvető művészeti oktatás az iskolában. A Zene újszerű szerepe a készségfejlesztésben tematikájú pályázati kivitelezésben az elsődleges segítő közülük nyilván a zenei tagozat. A cél természetesen a más tantárgyakra alkalmazható részelemek használatba kerülése, a demonstrációk, az elméleti elgondolások gyakorlatba vitele elsősorban természetesen a zenei tagozattal kivitelezhető.
A műhelymunka során az évtizedek óta működő Orff kamarazenekar (20 fő) befogadta a gyerekek egy csoportját (20 fő), hogy együttműködésük lehetőségét, a játékkal, örömben tanulás milyenségét, a tehetségesség megtapasztaltatását közösen élhessék át. A kiosztott feladatokban a hangszerismerettel rendelkező gyerekek mellé ültetett nem tagozatos osztályban tanulók, pillanatok alatt ráhangolódtak a vezető tanár és a tudással rendelkező gyermekek hullámhosszára. Eddig nem ismert képességüket természetességgel kezdték használni. Az egyre bonyolultabb feladatok semmilyen problémát nem okoztak nekik. Képes vagyok rá! - ez látszott az arcokon. Ez megy nekem! - látszott másokon. Önfeledten használták egyszerű, de pontos játékot kívánó hangszereiket. Részesei lettek egy teljes zenekari hangzás létrehozásának. A csoport más-más életkorú gyerekekből állt össze. Tökéletes elfogadásban zenéltek. A ritmus tartása, a pontos belépések, a szünetek kivárása a következő belépésig, mind-mind szóban megfogalmazásra nem kerülő elvárás volt, aminek mégis valamennyien meg tudtak felelni. A zenei forma szabta rend mindenkinek természetes követni való volt. Ezért van létjogosultsága az állításnak, miszerint a zene segítségével olyasmi válik természetessé, amit más körülmények között rendkívül hosszasan, s általában csak fegyelmezéssel tudnak valamilyen mértékben elérni.