szechenyi

Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok

 

1. alkalom 2017.06.23. 

 

 

2017.06.23-án délelőtt került sor a Pákolitz István utcai iskolában a Családok megerősítését, a fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetésre (ez egyben a Meszesi Napok első napja is volt). A program tervezése során előzetesen azt a célt fogalmazták meg, hogy a résztvevők képet kapjanak a Pécsett működő, a romák oktatásával és a roma kultúra, hagyományok ápolásával foglalkozó intézmények és szervezetek tevékenységéről. A rendezvény meghívott vendégei voltak: Dr. Orsós Anna, a PTE Romológia Tanszékének vezetője, Dr. Lakatos Szilvia, a Pécsi Roma Kisebbségi Önkormányzat elnöke, Orsós Ferenc, a pécsi FUND Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. A jelenlevők többségét a város általános és középiskoláiban tanító pedagógusok tették ki. A program elején a meghívott vendégek mutatkoztak be és röviden ismertették az általuk képviselt intézmények, szervezetek tevékenységét, majd a város oktatási intézményeinek helyzetére vonatkozó vélemények kifejtésére került sor. A kerekasztal beszélgetés fő témája a fiatalok felelős életre nevelésének kérdése, a pedagógusok szerepe, felelőssége, de szóba került a szegregáció, valamint a Gandhi Gimnázium helyzete, tevékenysége is. Az 1 órás beszélgetés végén a megjelentek egyetértettek abban, hogy szükség van ehhez hasonló beszélgetésekre. A jövőben gyakrabban kellene véleményt cserélniük a pedagógusoknak és a szakembereknek ebben a fontos, a roma fiatalok életét jelentősen befolyásoló témában.

2. alkalom 2017.06.24. 

 

 

2017.06.24-án délelőtt került sor a Pákolitz István utcai iskolában a Családok megerősítését, a fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetésre, melynek a káros szenvedélyek megelőzése volt a témája (ez egyben a Meszesi Napok második napja is volt). A program tervezése során előzetesen az a célt fogalmazódott meg, hogy a felhívja a résztvevők (különösen a fiatal roma felnőttek) figyelmét a káros szenvedélyek által okozott veszélyekre, illetve a prevenció fontosságára. Az eseményre meghívtuk az országosan ismert Bogdán Lászlót, Cserdi polgármesterét vendégnek, aki megosztotta gondolatait az érdeklődőkkel. Ezt követően a romaság helyzete is szóba került. A jelenlévők véleménye szerint erősíteni szükséges a megelőzés szerepét, jelenleg ugyanis a roma származású gyerekek és fiatalok közül sokan (a többségi társadalom tagjainál nagyobb arányban) hódolnak a káros szenvedélyeknek (pl. alkohol, drogok, stb.). Mindenképpen szükséges a fiatalok részére megvalósítható célkitűzés megfogalmazása, a kellő motivációs tényező biztosítása. Ezek hiányában, gyakran a családi példát követve kezdenek antiszociális cselekedeteket folytani, vagy csak egyszerűen a káros szenvedélyekkel foglalkozni. A rendezvényen részt vett többek között Dr. Lakatos Szilvia, a Pécsi Roma Kisebbségi Önkormányzat elnöke, Orsós Ferenc, Orsós Ferenc, a Baranya Megyei Cigány Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, Orsós Ferenc a FUND Iskola igazgatója. Rajtuk kívül kb. 30 fő vett részt a programon. Az 1 órás esemény végén a megjelentek egyetértettek abban, hogy szükség van ehhez hasonló beszélgetésekre. A jövőben gyakrabban kellene véleményt cserélniük az érdeklődőknek ebben a fontos témában. A program nagyon jól szolgálta a kitűzött célt, igazi kerekasztal beszélgetés, időnként vita alakult ki közben.

3. alkalom 2017.09.04.

 

 

2017.09.04-én délután került sor a Pákolitz István utcai iskolában a Családok megerősítését, a fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetésre. A program témája a családon belüli kommunikáció volt, a beszélgetésen többségében Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis fenntartásában működő a FUND Iskola tanárai vettek részt. A program tervezése során előzetesen azt a célt fogalmazták meg a szervezők, hogy a szeptemberi tanévkezdés apropóján a FUND Iskolába járó gyerekek családtagjaival szorosabb kapcsolatot szeretnének kialakítani. A zömében roma családok esetében a különösen fontos szerepe van a tanároknak a családon belüli kommunikáció javításában. A célok között szerepelt, hogy a szülőket, családtagokat közelebb kell hozni a FUND iskolában folyó képzésekhez, meg kell ismertetni velük az iskola által kitűzött terveket, a szabadidős és egyéb programokba pedig a korábbinál is jobban szükséges bevonni őket. A résztvevők véleménye megegyezett azzal kapcsolatban, hogy a célcsoporthoz tartozó roma családokban a családon belüli kommunikációt javítani kell. Ennek érdekében a tanárok folyamatosan tartják majd a kapcsolatot a gyerekek szüleivel. Amennyiben úgy látják, személyesen mennek el a gyerekek lakóhelyére, segítenek a problémás ügyek kezelésében, illetve szükség esetén segítenek szakemberek keresésében. A kerekasztal beszélgetés során szóba került a pedagógusok szerepe, felelőssége, de a szegregáció kérdése, valamint a FUND Iskola helyzete, tevékenysége, felújítása is. Mivel zenetanár is volt a résztvevők között, így az elmaradhatatlan gitár is előkerült a beszélgetés közben. Az 1 órás beszélgetés végén a megjelentek egyetértettek abban, hogy szükség van ehhez hasonló beszélgetésekre. 

4. alkalom 2017.09.05. 

 

 

 2017.09.05-én délután került sor a Pákolitz István utcai iskolában a Családok megerősítését, a fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetésre. A program témája a családon belüli konfliktuskezelés volt, mely a roma gyerekek esetében különösen fontos dolog. A beszélgetésen többségében Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis fenntartásában működő a FUND Iskola tanárai vettek részt. A program tervezése során előzetesen azt a célt fogalmazták meg a szervezők, hogy a szeptemberi tanévkezdés apropóján a FUND Iskolába járó gyerekek családtagjaival szorosabb kapcsolatot szeretnének kialakítani. A zömében roma családok esetében a hatványozottan jelentős szerepe van a tanároknak a családon belüli konfliktuskezelésben. Sajnos az a tapasztalat, hogy a cigánygyerekek esetében messze nagyobb az iskolaelhagyás, mint a társadalom más csoportjainál. A FUND Iskolában is többször tapasztalták azt a tanárok, hogy az egyébként tehetséges gyereket a szülei nem akarják engedni a képzésekre. Helyette más feladatokkal (pl. kisgyerekek őrzése, bevásárlás, stb.) bízzák meg őket, de az antiszociális cselekedetek is nagyszámban fordulnak elő a célcsoport körében. A résztvevők véleménye megegyezett azzal kapcsolatban, hogy a célcsoporthoz tartozó roma családokban a családon belüli konfliktuskezelést javítani kell. Ennek érdekében a tanárok folyamatosan tartják majd a kapcsolatot a gyerekek szüleivel. Amennyiben úgy látják, személyesen mennek el a gyerekek lakóhelyére, segítenek a problémás ügyek kezelésében, illetve szükség esetén segítenek szakemberek keresésében. A beszélgetésen egy szerepjátékot is eljátszottak a tanárok, mellyel a problémakezelésre próbáltak megoldási javaslatot kialakítani (az iskolaelhagyás volt a fókuszban). Az 1 órás beszélgetés végén a megjelentek egyetértettek abban, hogy szükség van ehhez hasonló beszélgetésekre, mely remélhetőleg hozzájárul a tanárok részéről a családon belüli konfliktuskezelés javításához.

5. alkalom 2017.10.07.

 

 

2017.10.07.-én a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola tanárai Csehily József tanár úr birtokán egy közös szüret keretében csapatépítő tréninget tartottak, melyen a tanárokon kívül több hozzátartozó is részt vett. Szerencsére az időjárás is kedvezett a program megvalósításában. A kellemes, napos őszi időben a FUND Iskola tanárai a különböző ételek elkészítése mellett átbeszélték az iskola aktuális ügyeit és a tanévvel kapcsolatos teendőket. Ezen kívül megvitatásra kerültek a családok megerősítésével kapcsolatos gondolatok, illetve a fiatalok felelős életre nevelésére vonatkozó kérdések, valamint azok megoldására tett javaslatok is szóba kerültek. Az iskola tanáraira korábban is jellemző volt, hogy mindig lelkesen foglalkoztak a diákokkal, nagy figyelmet fordítva az oktatásukra. A gyerekek családi hátteréből adódó, illetve a magánéletükben felmerülő problémáikban is igyekeztek a tanárok a segítségükre lenni. Ezt a továbbiakban is szeretnék megvalósítani. A csapatépítő tréningen a jelenlévők abban maradtak, hogy a továbbiakban rendszeresen tartanak összejöveteleket, melyeken megbeszélik a tanulók életét befolyásoló problémák kezelésének módját. Egyetértettek abban, hogy megpróbálnak a diákoknak és a szüleiknek a maguk lehetőségeikhez mérten segíteni, illetve megtalálni egy adott szituációban a leghatékonyabb megoldást javasolni. A szüret végig jó hangulatban telt el, sikeres programot sikerült október 07-én megvalósítani.

6. alkalom 2017.12.05. 

 

 

2017.december 5-én délután 13-14 óra között került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre. A FUND Iskola 17 éve kínál délutánonként hasznos művészeti programokat a hátrányos helyzetű gyermekek részére. Az iskola nagyszabású átalakításon ment át az elmúlt félév során. Az ünnepélyes átadáson többségében a támogatók vettek részt, közülük is kiemelendő Pécs Megyei Városi Önkormányzata, aki egyben az épület tulajdonosa (Oszoli Dénes és Háry József képviselték Pécs Önkormányzatát). Az iskola életében óriási előrelépés ez a felujítás, hiszen az évek során számos rendezvényen részt vettünk, képviseltük városunkat. Orsós Ferenc igazgató kerekasztal beszélgetés során elmondta, most értünk el oda, hogy tantermekkel bővülhettünk. Ezt megelőzően egy kis iroda helyiség és egy tanterem volt, amit zene szobaként oktatásra használtunk. Mivel rendezvényeinkhez kevés volt ez a helyiség (a zeneoktatás volt részben megoldott), ezért a tánc, a rajz és a művészeti szakok oktatása más iskolákban zajlott.  A felújítás során a vizes blokk, az előtérben és a folyóson csúszásmentes járólapok lerakása, valamint festés, ablakok, nyílászárók felújítása valósult meg, továbbá egy tükrös táncteremmel és egy rajzteremmel sikerült bővíteni, berendezni, az iskolát. A mostani lehetőséggel a FUND Iskolában tanuló gyermekek számára komfortosabb, jobb minőségű művészeti oktatást tudunk biztosítani a jövőben. A kerekasztal beszélgetésen elhangzott, hogy büszkék vagyunk a megvalósításra, a cigányság identitástudatát, hovatartozását, kulturális művészeti tanulásának komfortosságát, mind javítják ezek a fejlesztések. A vendégek részére a Kóstolda jóvoltából meleg étellel kedveskedtünk.

7. alkalom 2017.12.21.

 

 

2017.12.21-én délután 14.00-15-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, mely egyben a 2017-es év utolsó programja volt. A kerekasztal beszélgetés résztvevői áttekintették az aktuális helyzetet és a fiatalok nevelésével kapcsolatos programokat érintő további feladatokat, teendőket. A beszélgetés során arra jutottak, hogy 2018-ban a megvalósítandó cél a családbarát szemlélet formálására, a család és a munkahely összeegyeztetésére irányul, továbbá egyöntetű volt a vélemény, hogy a lehetőségekhez mérten jobban kell segíteni azokat a fiatalokat, akiknek a családjában a szülőknek (egyiknek, vagy másiknak, de gyakran mindkettőjüknek) nincs munkahelyük. A továbbiakban megegyezés született azzal kapcsolatban, hogy a diákok és a nevelők életvezetési és szociális kompetenciáját fejlesztő programok megismertetésével, népszerűsítésével és bevezetésével kívánnak a résztvevők hozzájárulni az oktatás, nevelés, valamint a FUND Iskola szervezeti kultúrájának fejlesztéséhez, eredményesebbé tételéhez. A kerekasztal beszélgetés jó hangulatban zajlott. A vendégek részére pogácsával, üdítővel kedveskedtek a szervezők, majd befejezésként - tekintettel a közelgő karácsonyra - egy pohár pezsgővel koccintottak a résztvevők.

8. alkalom 2018.01.17.

 

 

2018.01.17-én délután 14.00-15-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a párválasztás és a felelős családtervezés volt. A résztvevők egyetértettek abban, hogy ez egy nagyon fontos kérdés, különösen Pécs nagy arányban romák lakta keleti városrészében, ahol jelentős méretet ölt a munkanélküliség, a szegénység és a bűnözés (ez utóbbi sajnos már a fiatal lakosságot is érzékenyen érinti). A fiatalok párválasztása és az ezekkel foglalkozó programok ezek miatt is különös jelentőséggel bírnak. A beszélgetés során elhangzott, hogy a magyar társadalomban nem erősödött sem a vallásos, sem más, hagyományosan konzervatív értékrend a lakosság körében olyan mértékben, hogy ettől több házasság köttetne, erősödne a család és a gyermekvállalás. A magyar társadalomban a házasságot, családot, gyermekvállalást őrző, megtartó rétegek hátrányos helyzete indokolná a kiterjedtebb család- és szociálpolitikai erőfeszítéseket és a segítő egészségpolitikát, de fontos lenne az egyház hatékonyabb közreműködése is. Az abortuszok magas száma miatt is gyakoribb ezekben a rétegekben a koraszülés, de a magzat születési károsodása is. Több az olyan gyermekkori betegség is, ami a szociális felzárkóztatást, majd később az iskolai nevelést, oktatási eredményeket nehezíti. Ilyen helyzetű társadalmi rétegekben a hátrányok transzgenerációs átörökítése a jellemző. Ez a jelenség hazánkban különösen szembeszökő a roma kisebbségeknél. A hátrányos rétegek sodródása és sokféle, a családot és gyerekeket érintő problémája nálunk különösen jellemző. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban rendszeressé teszik a beszélgetéseket a témában.

9. alkalom 2018.01.26.

 

 

2018.01.26-án 16:00-17:00 óra között került sor a Pécsi Kulturális Szivárvány Gyerekházában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a családtámogatási rendszer változásai 2018-ban. A beszélgetés résztvevői áttekintették a fontosabb jogszabályi változásokat, melyek ettől az évtől segítik a családok életét. Ezek az intézkedések a CSZMMB és a fenntartásában működő FUND Iskola célcsoportjába tartozó, zömében hátrányos helyzetű roma lakosság körében pozitív változást jelentenek. Ezek közül a két és több gyerekes családok adókedvezményének növekedése, a gyed extra folytatódása (lehetővé teszi a munkavállalást kisgyermekek nevelése mellett), a jelzáloghiteles családok támogatása, a diákhitel pozitív változásai, az ingyenes gyermekétkeztetés és a bölcsődefejlesztési program bővülése jelent a roma családok részére jelentős segítséget. A beszélgetésen szóba került, hogy vannak a családtámogatási rendszer változásának olyan elemei is, amelyeket csak sajnos kevesen tudnak igénybe venni, hiszen a CSOK, a diplomás gyed kevés embert érint. Mivel a célcsoportba tartozó családok többségére a hátrányos, sőt halmozottan hátrányos helyzet, a munkanélküliség magas aránya és a nagy gyermekszám a jellemző, ezért az adókedvezményt szintén csak néhányan tudják majd igénybe venni, a kedvezőlen jövedelmi helyzetük arányában. A kerekasztal beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a változások összességében hozzájárulnak a magyar családok anyagi helyzetének javításához. A meglévő társadalmi, gazdasági problémák csökkentését azonban csak további intézkedésekkel, valamint a családtámogatási rendszer jövőbeni pozitív változásaival lehet előmozdítani.

10. alkalom 2018.02.21. 

 

 

2018. február 21-én délután 15.00-16-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája az önismeret, önértékelés, jellemnevelés és személyiségfejlesztés volt. A beszélgetés során elhangzott, hogy az énkép és az iskolai sikeresség közötti kapcsolatot korábban számos vizsgálat igazolta már. Ezek szerint a magas önértékelésű gyerekek nagyobb önbizalommal rendelkeznek, elégedettebbek az életükkel, ambiciózusabbak, és gyakrabban töltenek be vezető pozíciót a csoportban. Ezzel szemben az alacsony önértékelésű gyereknél gyakrabban tapasztalhatunk rosszabb iskolai teljesítményt, kapcsolatteremtési gondokat és negatív érzelmi megnyilvánulásokat, mint például szomorúság, csüggedtség, levertség, esetleg depresszió. A pozitív énképpel rendelkező tanulók iskolai környezetben kitartóbbak, míg a negatív énképpel rendelkező diákoknál gyakran megfigyelhetünk nem célirányos viselkedést, bámészkodást, időhúzást, a feladatmegoldástól eltérítő magatartást. Az iskolából lemorzsolódott diákok jelentős részénél a várható kudarcoktól való menekülésként értelmezhető az iskolából való kimaradás. A jól teljesítő tanulók nemcsak pozitív énképpel rendelkeznek, hanem ennek következtében a családon belüli és a kortárscsoporton belüli helyzetük is jobb. Ez viszont növelheti a tanulók iskolai feladatok iránti motivációját, így az énkép a motiváción keresztül végül is az iskolai teljesítmény jelzője lesz. Az iskolai énkép alakulásában szerepet játszik a tanári értékelés is. A FUND Iskola esetében is elmondható, a tanáraik törekednek arra, hogy minél sokrétűbb gondolkodásúak legyenek, hiszen ezzel tudják elősegíteni, hogy a diákok énképe is gazdag legyen. A cigánygyerekek esetében ez a megállapítás hatványozottan igaz. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban rendszeresen tartanak hasonló témájú beszélgetéseket.

11. alkalom 2018.03.27. 

 

 

2018.03.27-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a hagyományok megismerése, a múlt értékei volt. A beszélgetés során Pécs keleti városrészének értékei kerültek napirendre. Mivel ezen a területen működik a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola, ezért a pályázat szempontjából nagyon fontos szempont, hogy a környéken élő családok és a tanulók ismerjék a terület értékeit, hagyományait. A pályázatban résztvevők számára is nagy jelentőséggel bír, hogy a hagyományok generációról generációra öröklődjenek. A kerekasztal beszélgetésen résztvevő személyek és civil szervezetek képviselői számára egyértelmű álláspont volt, hogy szükséges a meszesi városrész hagyományainak feltárása, illetve azok közreadása. Mivel ez a terület a már megszűnt Mecseki Szénbányák lakóövezete, a környék ezer szállal kötődik a bányászathoz. A bányászat és annak kultúrája rengeteg értéket hozott létre, sajnos a bányák bezárása óta ezek jórésze hanyatlik, az infrastruktúra jelentős része pedig pusztulásnak indult. A cél mindenképpen ennek a folyamatnak a megállítása, az értékek megőrzés a jövő generáció számára. A FUND Iskola tanulóinak családjában is szép számmal élnek/éltek korábbi bányászok, ezért is gondolták a pályázatban részvevők különösen fontosnak ennek a beszélgetésnek a megvalósítását. A program további részében a közeljövőben tervezett hagyományőrző rendezvények ismertetésére került sor. A területen működő civil szervezetk jelen lévő képviselői megegyeztek abban, hogy figyelemmel kísérik egymás programjait és próbálnak azon részt venni a közös cél, a meglévő értékek megőrzése érdekében.

12. alkalom 2018.04.27. 

 

 

2018. április 27-én délután 16-17 óra között került sor a Kodolányi János Általános Iskolában Vajszlón a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetésre. A FUND Iskola 17 éve kínál délutánonként hasznos művészeti programokat a hátrányos helyzetű gyermekek részére. A képzések három fő területet ölelnek fel, zenei, néptánc és képzőművészeti oktatás. Ezekre a képzésekre a gyerekek szabadidejében (délutánonként és alkalmanként hétvégén) kerül sor. Orsós Ferenc igazgató a beszélgetés során elmondta, az iskola a közelmúltban új tantermekkel bővült. Ezt megelőzően csak egy kis iroda helyiség és egy tanterem volt, amit zene szobaként oktatásra használtunk. A képzések mellett sok szabadidős tevékenységben vesznek részt a gyerekek és családtagjaik (sportprogramok, közösségfejlesztő események, ünnepekhez kötődő események, közös múzeumlátogatás, a gyerekek részére hagyományőrző táborozás, stb.). Orsós Ferenc elmondta, hogy a meglévő tapasztalatokat az iskola szívesen átadja mások részére. Vajszló a sellyei járásban található, ez az ország egyik legszegényebb járása, ahol nagyon magas a munkanélküliség aránya, jelentős számban élnek roma emberek. A jelenlévő pedagógusok beszéltek a nehézségeikről, egyben nagyon érdeklődtek a FUND képzései és szabadidős tevékenysége iránt. Többen elmondták, hogy a cigánygyerekek szabadidős tevékenységének szervezésében követendő példaként tekintenek arra a tevékenységre, amelyet a FUND Iskola végez évek óta. A tapasztalatok átadását pedig örömmel veszik és felhasználják a továbbiakban. A beszélgetés jó hangulatban zajlott le, a jelenlévők sok hasznos tapasztalattal gazdagodtak. Az is szóba került, hogy a jövőben rendszeressé teszik az ilyen találkozókat, erre legalább évenként sort kerítenek.

13. alkalom 2018.05.30.

 

 

2018.05.30-án délután került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek címe: "A közbiztonság helyzete Pécs-Meszes városrészben" volt. A rendezvény meghívott vendégei Palkovics Sándor r. alezredes, a Gyárvárosi Rendőrőrs parancsnoka és dr. Vitális Ágnes r. alezredes, a Pécs Városi Rendőrkapitányság Megelőzési Alosztályának vezetője voltak. A beszélgetés első részében Palkovics Sándor r. alezredes részletes, statisztikai adatokkal alátámasztott beszámolót tartott a városrész bűnügyi helyzetéről. Elmondta, hogy a közvélekedéssel ellentétben nem rosszabb a városrész bűnügyi statisztikája a többi városrésznél. Vannak jellemző, ezen a területen nagyobb gyakorisággal előforduló bűncselekmény típusok, így pl.: kábítószerrel való visszaélés, prostitúció. Elmondta, hogy a lakóterületen elkövetett bűncselekmény-típusok egy része szoros összefüggésben van az itt élő lakossági csoportok helyzetével. A beszélgetés során a Bányász Érdekvédelmi Egyesület tagjai elmondták, hogy szerintük rosszabb a lakóterület kriminalisztikai helyzete annál, mint ami a beszámolóból kiderül. Az emberek többsége úgy érzi, hogy nincs biztonságban, vannak területek, ahol gyakrabban fordulnak elő különböző bűncselekmények, ezek egy részét be sem jelentik az érintettek. Felvetődött, hogy a bűncselekményeket nem csupán az elkövetés helyszíne, hanem az elkövető lakóhelye szerint is vizsgálni kellene. A hozzászólók egy része annak a véleményének adott hangot, hogy jelentős mértékben eltér a rendőrségi statisztikákból kiolvasható kép a lakosság mindennapi tapasztalataitól. Ugyanakkor sokan elismerték, hogy ahol felszerelték a köztéri megfigyelő kamerákat, ott valóban kevesebb bűncselekményt követtek el. A rendőrség képviselői elmondták, hogy a közeljövőben a Pécs Város Önkormányzatával közösen a kihelyezett kamerák számát kívánják növelni. A beszélgetés végén a résztvevők megállapodtak abban, hogy hasznosak az ilyen beszélgetések és ezen alkalmak számát mindenféleképpen növelni fogják az elkövetkezendő időszakban, hiszen a fiatalok felelős életre nevelésének szerves része, hogy kerüljék a bűncselekményeket, és tisztában legyenek a társadalmilag elvárt erkölcsi normákkal.

14. alkalom 2018.06.26.

 

 

2018. június 26-án délután 16.00-17-00 óra között került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, mely ezúttal a „Hogyan segíthetünk a gyerekeknek?” témával foglalkozott. A rendezvényen többségében pedagógusok vettek részt, de rajtuk kívül pszichológus szakember és a Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ munkatársa is eljött a programra. A beszélgetés során elhangzott, hogy a jellemnevelés és a személyiségfejlesztés mennyire fontos a gyerekek képzése során.  Mivel a FUND iskolába többségében roma gyerekek járnak a képzésekre, ezért a társadalmi-gazdasági kérdések jelentősége hatványozottan igaz esetükben (pl. sokan szegény, hátrányos helyzetű családban nőnek fel). Amit a gyerekek otthonról hoznak magukkal, azt nem lehet megkerülni a képzés során, azt be kell építeni a képzésbe, a hagyományok, tradíciók különösen fontosak a cigány fiatalok életében. A pszichológus hangsúlyozta, hogy az énkép és az iskolai sikeresség közötti kapcsolatot régóta köztudott dolog. A magas önértékelésű gyerekek nagyobb önbizalommal rendelkeznek, elégedettebbek az életükkel, ambiciózusabbak. Ezzel szemben az alacsony önértékelésű gyereknél gyakrabban tapasztalható rosszabb iskolai teljesítmény, kapcsolatteremtési gondok és negatív érzelmi megnyilvánulások, mint például szomorúság, csüggedtség, levertség, esetleg depresszió. Az iskolából lemorzsolódott diákok jelentős részénél a várható kudarcoktól való menekülésként értelmezhető az iskolából való kimaradás. Ez viszont növelheti a tanulók iskolai feladatok iránti motivációját, így az énkép a motiváción keresztül végül is az iskolai teljesítmény jelzője lesz. Sajnos a lemorzsolódás napjainkban súlyos probléma, ez a fiatal későbbi életszakaszában, a munkaerőpiacon jelent komoly gondot. Ezt szívvonalas képzéssel és a gyerekek motivációjának folyamatos fenntartásával lehet kiküszöbölni. Erről beszélt a Munkaügyi Központ munkatársa, aki azt is kiemelte, hogy a családnak és a tanároknak a szerepe döntő a gyerek sorsának későbbi alakulásában. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban is tartanak majd hasonló témájú beszélgetéseket.

15. alkalom 2019.01.28. 

 

 

2019.01.28- án került sor a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok- Aktivitás a téli időszakban elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt. A program meghatározó témái a körzet hátrányos helyzete, a környéken élő hátrányos helyzetű családok, az egyesületek együttműködése köré épültek. Szó esett a tervezett éves programokról, melyeket az egyesületek egymással együttműködve tartanának és további lehetőségek megvitatása is napirendre került. A legfontosabb téma a körzetben élő hátrányos helyzetű családok megerősítését célzó programtervek megbeszélése volt, valamint új, lehetséges rendezvényekkel kapcsolatosan is születtek ötletek. A fiatalok felelős életre nevelését segítő programok szintén sarkalatos pontjai voltak a beszélgetésnek, hiszen a körzetben élő fiatalok a nemzedékről nemzedékre szálló hagyomány- és viselkedésmintát nem tudják segítség nélkül maguk mögött hagyni. A jelenlévők véleménye alapján az egyesületek közötti együttműködés e témában is nagyon fontos, továbbra is. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 12 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

16. alkalom 2019.02.22.

 

 

2019.02.22-én délután 14.00-15-00-ig került sor a Baranya Megyei Közgyűlés Pécs, Széchenyi tér 9. sz. alatt található épületének tanácstermében a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a hagyományok megismerése, a múlt értékei, valamint a szeptemberre tervezett Országos Roma Folklórfesztivál előkészítése volt. A beszélgetésen a Pécsett és Baranya megyében tevékenykedő roma szervezetek képviselői vettek részt. A házigazda a Baranya Megyei Cigány Nemzetiségi Önkormányzat, a moderátor pedig Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt, aki fontosnak nevezte, hogy a roma emberek és az iskola tanulói ismerjék értékeiket, hagyományaikat. A pályázatban résztvevők számára is nagy jelentőséggel bír, hogy a hagyományok generációról generációra öröklődjenek. A kerekasztal beszélgetésen résztvevő személyek és civil szervezetek képviselői számára egyértelmű álláspont volt, hogy szükséges a város roma hagyományainak feltárása és azok bemutatása a közönség részére. A családok összetartó erejére, a fiatalok felelős életre nevelésére is nagy hatással van a hagyományőrzés. A következő napirendi pont a CSZMMB által 2019.09.12-15-ig tervezett Országos Roma Folkorfesztivál szervezése volt. Ez a rendezvény a cigány kultúra és hagyomány ünnepe lesz a tervek szerint, melynek szervezésébe a városban működő összes roma szervezetet szeretné Orsós Ferenc, a program koordinátora bevonni, a fellépő együttesek pedig az egész országból érkeznének Pécsre. A gálaműsor pedig Pécs főterén, a Széchenyi téren lesz megtartva. A program további részében a közeljövőben tervezett hagyományőrző rendezvények ismertetésére került sor. A civil szervezetk jelen lévő képviselői megegyeztek abban, hogy figyelemmel kísérik egymás programjait és próbálnak azon részt venni a közös cél, a meglévő értékek megőrzése érdekében. A kerekasztal beszélgetés jó hangulatban zajlott le, 16 fő vett részt rajta.

17. alkalom 2019-02.23. 

 

 

2019.02.23-án 17:00-18:00 óra között került sor a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén a "Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok- Holokauszt programra. Az eseményen Dr. Lakatos Szilvia, a Pécsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat és a Khetanipe a Romák Összefogásáért Egyesület Elnöke mondott beszédet a jelenlévőknek. Beszédében kihangsúlyozta, hogy mekkora szerepe van a roma összefogásnak, együttműködésnek a gyűlöletkeltés ellen. "A gyűlöletnél nincs nagyobb gyilkos"- ezzel indította a megemlékezést a 10 éve meggyilkolt tatárszentgyörgyi Csorba Róbert és kisfia, valamint a 2008-ban és 2009-ben meggyilkolt roma áldozatok emlékére. A megemlékezésben megemlítette, hogy Magyarország csak akkor lesz boldog ország, ha mindenki, kicsi és nagy, öreg és fiatal, cigány és nem cigány egyformán biztonságban érezheti magát. Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója beás nyelven szólt a jelenlévőkhöz, majd Dunai Sándor, a roma közösség elismert tagja mondta el a megemlékezés szövegét romani nyelven. A jelenlévők megnéztek két kisfilmet a roma gyilkosságsorozatról, valamint a tatárszentgyörgyi áldozatokról, majd mécseseket és egy kis koszorút helyeztek el a halálos áldozatok emlékére készült táblánál. A rendezvényen 24 fő volt jelen, őket frissítővel kínáltuk, többen ottmaradtak az esemény végén egy kötetlenebb beszélgetésre és emlékezésre a mécsesek körül.

18. alkalom 2019.03.15.

 

 

2019.03.15-én 14:00-15:00 óra között tartottuk programunkat a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. Programunk célja, hogy március 15-e kapcsán felhívjuk a fiatalok figyelmét a felelős életre való felkészülésre. A programon felszólalt Dr. Lakatos Szilvia, a Pécsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke. Mondanivalójában kifejtette: A családi életre való alkalmasság többek közt azt jelenti, hogy a fiatal felnőtt képes a számára megfelelő pár megtalálására, a vele szoros kapcsolat kialakítására, családalapításra és a gyermekek harmonikus nevelésére, mindezt úgy, hogy közben a társadalmi, gazdasági élet szabályait, normáit, értékeit is betartja. Orsós Ferenc, a FUND Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója arról beszélt, milyen felnőtt szerepeket kell elsajátítani egy fiatalnak. Ilyenek például a szülőktől való leválás, párválasztás, pályaválasztás, munkahelyválasztás. Beszélt továbbá az identitástudat fontosságáról, a kortársi közeg fontos szocializáló hatásáról. Kifejtette, hogy e nélkül nem alakulhat ki sajátos fiatalkori szubkultúra, érzelmi kapcsolatok, család, családtervezés stb. A programon jelen lévő 16 fő kellemes, közvetlen hangulatú egy órát töltött el egy kávé és üdítőital mellett. Igényüket fejezték ki további hasonló programok megtartására, ismereteik bővítése, nézeteik ütköztetése céljából.

19. alkalom 2019.03.20.

 

 

2019.03.20- án került megrendezésre a Tavaszi fáradtság elkerülése elnevezésű programunk a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pécs, Pákolitz utcai telephelyén. E program célja az volt, hogy megbeszéljük, miként tehetünk a jelenség ellen, és meghallgassuk, milyen javaslatok, ötletek valósíthatók meg, akár közös együttműködés keretein belül is. Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója szerint minden kellemetlen tünete ellenére, a tavaszi fáradtság nem betegség, hanem a szervezet normális reakciója, amikor is a téli üzemmódról tavaszira vált át. Ez az átállás azonban tovább emészti a tél során egyébként is megcsappant energiatartalékainkat.  Javaslata alapján mozogjunk minél többet a napfényes szabadban, friss levegőn, a programjainkat is igazítsuk a tavaszi időjáráshoz. Varga István, a Dosta Sas Egyesület elnöke azt javasolta, hogy változtassunk étkezési szokásainkon, mutassunk példát a gyerekeknek a sok szezonális zöldség- és gyümölcsfogyasztással, valamint minél többször kínáljuk őket ezekkel. Dr. Lakatos Szilvia, a Pécsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke szerint gondolkozzunk pozitívan, legyen bennünk erős a hit, és az elkötelezettség a jó iránt. Ne keltsünk, de kerüljük a felesleges konfliktusokat, viszont vállaljuk fel bátran a megoldásra váró problémáinkat. Az igaz emberi kapcsolatok segítenek a feszültség oldásában. Legyünk együtt többet családtagjainkkal, barátainkkal, és merítsünk erőt a felőlük áradó szeretetből. Szánjunk több időt kedvenc hobbinkra. Olvassunk könyveket, hallgassunk zenét, - a művészet befogadása lélekgyógyító. Az eseményen 18 fő volt jelen, akik egy kellemes beszélgetés résztvevői lehettek üdítő és péksütemény fogyasztása mellett.

20. alkalom 2019.08.22. 

 

 

2019.08.22-én került megrendezésre a Tanévkezdés, iskolai programok beszélgetésre a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pécs, Pákolitz utcai telephelyén. A program célja az volt, hogy megbeszéljék a rövidesen kezdődő tanév során melyek a fontosabb feladatok, milyen programokra kerül sor az év hátralevő időszakában, illetve milyen egyéb problémák merültek fel, amelyek megoldásra várnak. Fontos kérdés volt, hogy milyen javaslatok, ötletek valósíthatók meg, akár közös együttműködés keretein belül is. Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója köszöntötte a megjelenteket, akik többségében a FUND Iskola tanárai voltak, de természetesen külső személyek és érdeklődők is részt vettek a programon. A nyári szünet után kipihenve érkeztek a megjelentek a beszélgetésre, mely során sok ötlet, megvalósítható javaslat került napirendre. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a legfontosabb feladat a művészeti képzés színvonalának megőrzése, lehetőség szerinti emelése. A vidéki telephelyek között is lesznek változások, mivel új helyszínekkel bővül a FUND Iskola képzési tevékenysége. A fenntartó szervezet által működtetett Tanoda a továbbiakban is törekszik rá, hogy a rászoruló gyerekek kompetenciáit fejlessze, egyben részükre színvonalas szabadidős programokat, rendezvényeket szervezzen. Ezzel kapcsolatban szóba került, hogy változtatni kell a gyerekek étkezési szokásain, példát kell mutatni a zöldség és gyümölcsfogyasztásra, valamint elő kell segíteni az egészséges táplálkozásukat. A jelenlévők közül volt, aki megfogalmazta, hogy a gyerekeknek több időt kell fordítaniuk olvasásra, zenehallgatásra, illetve a különböző művészetek befogadására. Az eseményen 16 fő volt jelen, akik egy kellemes beszélgetés résztvevői voltak.

21. alkalom 2019.09.12.

 

 

2019.09.12-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, mely a „Hogyan segíthetünk a gyerekeknek?” témával foglalkozott. A rendezvényen többségében a FUND Cigány Alapfokú Művészeti iskola tanárai vettek részt, A beszélgetés során elhangzott, hogy a jellemnevelés és a személyiségfejlesztés mennyire fontos a gyerekek képzése során.  Mivel a FUND Iskolába többségében roma gyerekek járnak a képzésekre, ezért a társadalmi-gazdasági kérdések jelentősége hatványozottan igaz esetükben (pl. sokan szegény, hátrányos helyzetű családban nőnek fel). Amit a gyerekek otthonról hoznak magukkal, azt nem lehet megkerülni a képzések során. Ezeket be kell építeni a képzésekbe, hiszen a hagyományok, tradíciók különösen fontosak a cigány fiatalok életében. Az énkép és az iskolai sikeresség közötti kapcsolatot régóta köztudott dolog. A magas önértékelésű gyerekek nagyobb önbizalommal rendelkeznek, elégedettebbek az életükkel, ambiciózusabbak. Ezzel szemben az alacsony önértékelésű gyereknél gyakrabban tapasztalhatunk rosszabb iskolai teljesítményt, kapcsolatteremtési gondokat és negatív érzelmi megnyilvánulásokat, mint például szomorúság, csüggedtség, levertség, esetleg depresszió. Az iskolából lemorzsolódott diákok jelentős részénél a várható kudarcoktól való menekülésként értelmezhető az iskolából való kimaradás. Ez viszont növelheti a tanulók iskolai feladatok iránti motivációját, így az énkép a motiváción keresztül végül is az iskolai teljesítmény jelzője lesz. Sajnos a lemorzsolódás napjainkban súlyos probléma, ez a fiatal későbbi életszakaszában, a munkaerőpiacon jelent komoly gondot. Ezt színvonalas képzéssel és a gyerekek motivációjának folyamatos fenntartásával lehet kiküszöbölni. A programon 20 fő vett részt, akik egyetértettek abban, hogy a továbbiakban is tartanak majd hasonló témájú beszélgetéseket.

22. alkalom 2019.09.27. 

 

 

2019.09.27-én délelőtt 11.00-12-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, mely az „Oktatás, hagyományőrzés” témával foglalkozott. A rendezvényen többségében a FUND Cigány Alapfokú Művészeti iskola tanárai, partnerei és meghívott vendégek vettek részt. A beszélgetés során elhangzott, hogy a hagyományőrzés és a személyiségfejlesztés mennyire fontos a gyerekek képzése során.  Mivel a FUND Iskolába többségében roma gyerek jár a képzésekre, ezért a társadalmi-gazdasági kérdések jelentősége hatványozottan igaz esetükben. Amit a gyerekek otthonról hoznak magukkal, azt nem lehet megkerülni a képzés során, azt be kell építeni a képzésbe, a hagyományok, tradíciók különösen fontosak a cigány fiatalok életében. A program moderátora Orsós Ferenc, a FUND Iskola igazgatója volt, aki röviden bemutatta az iskola működését, valamint kiemelte az iskolában megjelenő hagyományőrzés fontosságát. Ezt követően Kalányos Teréz tartott előadást a különböző cigány csoportokról, azok jellemzőiről, a cigányság kulturális értékeiről, hagyományairól. Czimmer Tamás, a pécsi Néri Szent Fülöp Általános Iskola igazgatója mutatta be neki az egyházi fenntartás alatt működő iskola tevékenységét, az iskolában megvalósuló magas színvonalú oktatási, sport és kulturális tevékenységet. Véleménye szerint a katolikus egyház által működtetett iskolákban a cigánygyerekeknek komoly lehetőségük van sikereket elérni a művészetek (pl. zene, képzőművészet, tánc, ének, stb.) és a sport területén. A lényeg a színvonalas képzésen és a gyerekek motivációjának folyamatos fenntartásán van, ezek nélkül nem lehet eredményt elérni. A programon több mint 20 fő vett részt, akik egyetértettek abban, hogy a továbbiakban is tartanak majd hasonló témájú beszélgetéseket.

23. alkalom 2019.11.15. 

 

 

2019.11.15-én került sor a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok –Hagyományőrzés, hagyományos mesterségek elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis által fenntartott FUND Alapfokú Művészeti Iskola székhelyén. A beszélgetésen a FUND Iskola tanulói, tanárai és néhány roma szervezet képviselői vettek részt. A moderátor Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt, aki fontosnak érezte, hogy a roma emberek és az iskola tanulói ismerjék értékeiket és hagyományaikat. A pályázatban résztvevők számára is nagy jelentőséggel bír, hogy a hagyományok generációról generációra öröklődjenek. A kerekasztal beszélgetésen résztvevő személyek és civil szervezetek képviselői számára egyértelmű álláspont volt, hogy szükséges a város roma hagyományainak feltárása és azok bemutatása a közönség részére. A családok összetartó erejére, a fiatalok felelős életre nevelésére is nagy hatással van a hagyományőrzés. A program további részében a közeljövőben tervezett hagyományőrző rendezvények ismertetésére került sor. A civil szervezetek jelen lévő képviselői megegyeztek abban, hogy figyelemmel kísérik egymás programjait és próbálnak azon részt venni a közös cél és a meglévő értékek megőrzése érdekében. A kerekasztal beszélgetés jó hangulatban zajlott le, 16 fő vett részt rajta, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

24. alkalom 2019.11.20.

 

 

2019.11.20-án került sor a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok – Fiatalok felelős életre nevelését segítő beszélgetés elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt. A beszélgetés során elhangzott, hogy az énkép és az iskolai sikeresség közötti kapcsolatot korábban számos vizsgálat igazolta már. Ezek szerint a magas önértékelésű gyerekek nagyobb önbizalommal rendelkeznek, elégedettebbek az életükkel, ambiciózusabbak, és gyakrabban töltenek be vezető pozíciót a csoportban. Ezzel szemben az alacsony önértékelésű gyereknél gyakrabban tapasztalhatunk rosszabb iskolai teljesítményt, kapcsolatteremtési gondokat és negatív érzelmi megnyilvánulásokat, mint például szomorúság, csüggedtség, levertség, esetleg depresszió. A pozitív énképpel rendelkező tanulók iskolai környezetben kitartóbbak, míg a negatív énképpel rendelkező diákoknál gyakran megfigyelhetünk nem célirányos viselkedést, bámészkodást, időhúzást, a feladatmegoldástól eltérítő magatartást. Az iskolából lemorzsolódott diákok jelentős részénél a várható kudarcoktól való menekülésként értelmezhető az iskolából való kimaradás. A jól teljesítő tanulók nemcsak pozitív énképpel rendelkeznek, hanem ennek következtében a családon belüli és a kortárscsoporton belüli helyzetük is jobb. Ez viszont növelheti a tanulók iskolai feladatok iránti motivációját, így az énkép a motiváción keresztül végül is az iskolai teljesítmény jelzője lesz. A fiatalok felelős életre nevelésében ezek is fontos szerepet játszanak, akárcsak a tanári értékelés. A FUND Iskola esetében is elmondható, a tanáraik törekednek arra, hogy minél sokrétűbb gondolkodásúak legyenek, hiszen ezzel tudják elősegíteni, hogy a diákok énképe is gazdag legyen. A cigánygyerekek esetében ez a megállapítás hatványozottan igaz. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 16 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

25. alkalom 2019.11.25. 

 

 

2019.11.25-én került sor a „Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok – Káros szenvedélyek megelőzését célzó beszélgetés” elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt. A program tervezése során előzetesen az a célt fogalmazódott meg, hogy felhívja a résztvevők (különösen a fiatal roma felnőttek) figyelmét a káros szenvedélyek által okozott veszélyekre, illetve a prevenció fontosságára, de természetesen a romaság helyzete is szóba került. A jelenlévők véleménye szerint erősíteni szükséges a megelőzés szerepét, jelenleg ugyanis a roma származású gyerekek és fiatalok közül sokan (a többségi társadalom tagjainál nagyobb arányban) hódolnak a káros szenvedélyeknek (pl. alkohol, drogok, stb.). Mindenképpen szükséges a fiatalok részére megvalósítható célkitűzés megfogalmazása, a kellő motivációs tényező biztosítása. Ezek hiányában, gyakran a családi példát követve kezdenek antiszociális cselekedeteket folytani, vagy csak egyszerűen a káros szenvedélyekkel foglalkozni. Az 1 órás esemény végén a megjelentek egyetértettek abban, hogy szükség van ehhez hasonló beszélgetésekre. A jövőben gyakrabban kellene véleményt cserélniük az érdeklődőknek ebben a fontos témában. A program nagyon jól szolgálta a kitűzött célt, igazi kerekasztal beszélgetés, időnként vita alakult ki közben. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 18 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

26. alkalom 2019.11.29.

 

 

2019.11.29-én került sor a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok – Adventi időszak elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. A rendezvény házigazdája Petrovics Norbert, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola tánctanára volt. A projektünk során célcsoportnak számító roma családok többségében fontosak a vallási ünnepek. A karácsonynak és az azt megelőző adventi időszaknak különösen jelentős a szerepe. Még a nem vallásos emberek esetében is ilyenkor előtérbe kerülnek a karácsonyi szokások, hagyományok, a gyerekek várják a Mikulás érkezését, és sajnos - az utóbbi években egyre erőteljesebben – jellemző lett a túlzott mértékű ajándékozás is. Ez különösen a szegényebb családok esetében erőn felüli pénzköltéssel, hitelfelvétellel járhat, ami később komolyan veszélyeztetheti a családok megélhetését. Az advent a maga hagyományaival és szokásrendszerével számos lehetőséget kínál arra, hogy megteremtse ennek a kereteit, befogadóvá téve lelkünket a pozitív irányú változásra. Az, hogy kinek mit jelent maga a karácsony, ugyan nagyban függ a minket ért szocializációs hatásoktól, az adventi időszak mindazonáltal egyformán hasznos lehet mindannyiunk számára. Az adventi időszak egyben lehetőséget is nyújt arra, hogy visszatekintésünk az év során elért sikerekre, eredményekre, valamint átgondoljuk az esetleges kudarcokat, problémákat. A program során a résztvevők elmondták, hogy nekik személyesen mit jelent az adventi időszak, és hogy hogyan készülnek a közelgő ünnepekre. A beszélgetés végén Petrovics Norbert ismertette az évből hátralévő időszak programjait, rendezvényeit. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 17 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

27. alkalom 2019.12.03. 

 

 

2019.12.03-án került sor a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő programok – Készülődés a karácsonyra elnevezésű programunkra a Cigány Szociális és Művelődési Módszertani Bázis Pákolitz István utcai telephelyén. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója volt. A kerekasztal beszélgetés résztvevői áttekintették a fiatalok nevelésével kapcsolatos programokat érintő további feladatokat, teendőket. Erre jó apropót adott a közelgő karácsony, ez egyben az évben elvégzett tevékenységek értékelésére is lehetőséget nyújtott, illetve a következő évi tervekről is szó esett. A beszélgetés során arra jutottak, hogy 2020-ban a megvalósítandó cél a családbarát szemlélet formálására, a család és a munkahely összeegyeztetésére irányul, továbbá egyöntetű volt a vélemény, hogy a lehetőségekhez mérten jobban kell segíteni azokat a fiatalokat, akiknek a családjában a szülőknek (egyiknek, vagy másiknak, de gyakran mindkettőjüknek) nincs munkahelyük. A program további részében a december 6-ra tervezett Mikulás ünnepség részletei kerültek megbeszélésre, majd a karácsonyi időszak programjait nézték át, illetve az ünnep hagyományos roma étkezési szokásai szolgáltak témául a résztvevők számára. A kerekasztal beszélgetés végén mindenki abban a reményben ment haza, hogy a szeretet ünnepe békességben és egészségben telik el, továbbá minden szegény körülmények között élő roma család esetében jut meleg étel az asztalra karácsonykor. A rendezvényen 19 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadtuk.

28. alkalom 2019.12.20. 

 

 

2019.12.20-án 15 órától került sor az évértékelő kerekasztal beszélgetés programra, melyet a Pákolitz István u. 33. sz. alatti épületben valósítottunk meg, összesen 20 fő részvételével. A rendezvényen a pályázati programban részt vevő személyeknek, valamint a CSZMMB munkatársainak tartott évértékelő konferenciát Orsós Ferenc, a Társadalmi szerepvállalás projekt szakmai vezetője. Köszöntötte a jelenlévőket és megköszönte az eddigi részvételüket, munkájukat, melyet a programok sikeres megvalósításának érdekében tettek. Kiemelte, hogy a velük való együttműködés mennyire fontos a programok eredményes lebonyolításának folyamatában. Évértékelő beszédében számvetést tartott a kitűzött célokról, az elért sikerekről, eredményekről. Kijelentette, hogy a kitűzött célokat a megfelelő ütemben sikerült végrehajtani, a vállalt feladatok megvalósítása jó úton halad, az előforduló hibákból lehet, sőt kötelező tanulni. A korábban megvalósuló projektekkel összehasonlítva elmondta, hogy a fejlődési folyamat jó, de fejlődni folyamatosan kell. Kiemelte a hosszútávú minőségi munka fontosságát, melyet szem előtt tartva kell a következő lépéseket megtenni. Beszéde zárásaként mindenkinek kellemes ünnepeket és sikerekben gazdag új évet, új kihívásokat kívánt, a további sikeres együttműködés reményében megköszönte a kollégák és a partnerek eddigi munkáját és jutalmakat adott át. A rendezvény a CSZMMB munkatársai által készített vacsorával zárult, melyet egy kis zenei előadás színesített és a munkatársak kötetlen beszélgetést folytattak. A közelgő ünnepeket idéző, családias, jó hangulat végig kísérte az eseményt.

29. alkalom 2020.01.15. 

 

 

2020.01.15-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája az önértékelés, személyiségfejlesztés volt. A beszélgetés során elhangzott, hogy az énkép és az iskolai sikeresség közötti kapcsolatot korábban számos vizsgálat igazolta már. Ezek szerint a magas önértékelésű gyerekek nagyobb önbizalommal rendelkeznek, elégedettebbek az életükkel, ambiciózusabbak, és gyakrabban töltenek be vezető pozíciót a csoportban. Ezzel szemben az alacsony önértékelésű gyereknél gyakrabban tapasztalhatunk rosszabb iskolai teljesítményt, kapcsolatteremtési gondokat és negatív érzelmi megnyilvánulásokat, mint például szomorúságot, csüggedtséget, levertséget, esetleg depressziót. A pozitív énképpel rendelkező tanulók iskolai környezetben kitartóbbak, míg a negatív énképpel rendelkező diákoknál gyakran megfigyelhetünk nem célirányos viselkedést, bámészkodást, időhúzást, a feladatmegoldástól eltérítő magatartást. Az iskolából lemorzsolódott diákok jelentős részénél a várható kudarcoktól való menekülésként értelmezhető az iskolából való kimaradás. A jól teljesítő tanulók nemcsak pozitív énképpel rendelkeznek, hanem ennek következtében a családon belüli és a kortárscsoporton belüli helyzetük is jobb. Ez viszont növelheti a tanulók iskolai feladatok iránti motivációját, így az énkép a motiváción keresztül végül is az iskolai teljesítmény jelzője lesz. Az iskolai énkép alakulásában szerepet játszik a tanári értékelés is. A FUND Iskola esetében is elmondható, a tanáraik törekednek arra, hogy minél sokrétűbb gondolkodásúak legyenek, hiszen ezzel tudják elősegíteni, hogy a diákok énképe is gazdag legyen. A cigánygyerekek esetében ez a megállapítás hatványozottan igaz. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban rendszeresen tartanak hasonló témájú beszélgetéseket.

30. alkalom 2020.01.22. 

 

 

2020.01.22-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a hagyományok megismerése, a múlt értékei volt. A beszélgetés során Pécs keleti városrészének értékei kerültek napirendre. Mivel ezen a területen működik a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola, ezért a pályázat szempontjából nagyon fontos, hogy a környéken élő családok és a tanulók ismerjék a terület értékeit, hagyományait. A pályázatban résztvevők számára is nagy jelentőséggel bír, hogy a hagyományok generációról generációra öröklődjenek. A kerekasztal beszélgetésen résztvevő személyek számára egyértelmű álláspont volt, hogy szükséges a meszesi városrész hagyományainak feltárása. A programon részt vett és megosztotta a tapasztalatait a résztvevőkkel a Chache Rom Együttes 3 tagja. Elmondták, hogy 2012-ben alakult a zenekar, hagyományőrző autentikus cigányzenét játszanak. A Fölszállott a páva című televíziós vetélkedőn különdíjat nyertek, így országos ismertségre tettek szert. 2014-ben a Khelipeske Rom Táncegyüttessel közösen szerepeltek a Fölszállott a páva sorozatban. Ismertségük nagymértékben közrejátszik abban, hogy napjainkban rengeteg fellépésen vesznek részt az ország legkülönbözőbb helyszínein, ezáltal megismertetik, megszerettetik fellépéseiken az autentikus cigányzenét a résztvevőkkel. A program további részében a közeljövőben tervezett hagyományőrző rendezvények ismertetésére került sor. A kerekasztal beszélgetésen 13 fő vett részt.

31. alkalom 2020.01.29. 

 

 

2020.01.29-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a kreatív gondolkodás elősegítése volt. A beszélgetést Orsós Ferenc, a CSZMMB fenntartásában működő FUND Cigány Alapfokú Művészeti iskola igazgatója vezette. Véleménye szerint a kreatív gondolkodás fejlesztésének célja a gyermeki reális önismeret megalapozása, problémamegoldó készség megtanulása, konfliktus kezelési stratégiák megtanítása, motiváció felkeltése és fenntartása, szabad önkifejezés lehetőségének biztosítása. Játék tevékenység során fejlődhetnek a gyermek kognitív, átlagos és átlag feletti képességeik. Az adottságaik tovább finomodhatnak, még az esetlegesen gyenge területek felzárkóztatására is lehetőség adódik benne. Vagyis a gyerekek komplex személyiségkibontakoztatása, képességfejlesztése, kreativitásuk aktivizálása megtörténik egyszerre, a közös játék során pedig a szociális kompetenciáik is fejlődhetnek. Dráma játékok alkalmazásával pedig képessé válhat reális önismeretre, konfliktuskezelésre, frusztráció feldolgozására és a kudarc kevésbé drasztikus megélésére, másik nézőpontjának átélésére is. Nagyon fontos a pozitív énkép kialakítása, a gyermekek életkorához, képességeihez és érdeklődéséhez igazodó számukra leginkább fejlesztő téma és eszköz kiválasztása. Az iskolai énkép alakulásában szerepet játszik a tanári értékelés is. A FUND Iskola esetében is elmondható, a tanáraik törekednek arra, hogy minél sokrétűbb gondolkodásúak legyenek, hiszen ezzel tudják elősegíteni, hogy a diákok énképe is gazdag legyen. A cigánygyerekek esetében ez a megállapítás hatványozottan igaz. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban rendszeresen tartanak hasonló témájú beszélgetéseket.

32. alkalom 2019.02.10. 

 

 

2020.02.10-én délután 14.00-15-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a FUND Iskolában megvalósuló kompetenciafejlesztés volt. A beszélgetést Orsós Ferenc, a FUND Iskola igazgatója vezette. Ahogy a bevezetőjében elmondta, a kompetenciára úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességre, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában. A beszélgetést azzal vezette fel, hogy a kompetencia fogalma alatt alkalmasságot értünk, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők, például a hozzáállás bizonyos dolgokhoz. Az egyén szintjén maradva a kompetenciáknak öt összetevőjét határozhatjuk meg: Ismeretek, a tudás, információk (amivel a személy rendelkezik), Készségek, jártasságok, önértékelés (melyek személyes értékek), Személyiségvonások (információkra adott válaszok) és a Motivációk (irányítják, befolyásolják a viselkedést bizonyos magatartások, célok felé). A beszélgetésben többen elmondták a véleményüket, abban mindenki egyetértett, hogy a kompetencia ismeretekből (pl. alapszókincs), készségekből (pl. szövegértés) és attitűdökből (pl. esztétikus kifejezésmód) tevődik össze. A kompetencia fejlesztése nagyon fontos a FUND Iskola célcsoportjába tartozó cigánygyerekek esetében. Ennek sikerességéhez pedig a tanárok, fejlesztésben résztvevők hatékony munkájára van szükség. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a továbbiakban tartanak még hasonló témájú beszélgetéseket.

33. alkalom 2020.02.12.

 

 

2020.02.12-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a Farsangi program megbeszélés a FUND Iskolában volt. A beszélgetést Orsós Ferenc, a FUND Iskola igazgatója vezette. Ahogy a bevezetőjében elmondta, a FUND Iskolában minden évben megrendezésre kerül a Farsang. Ennek időpontja idén február 14-én 15 órától lesz a Pákolitz utcai iskolában. A beszélgetés során az igazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy a hagyományok megőrzése nagyon fontos az iskola tanulóinak többségét kitevő cigány családok esetében. A farsang és a farsangi szokások felelevenítése a hagyományőrzés szempontjából nagy jelentőséggel bír. Éppen ezért azt kérte a jelenlévőktől, segítsenek abban, hogy a tanulók és családtagjaik minél nagyobb számban vegyenek részt a programon, illetve szeretné, ha a gyerekek közül, aki csak teheti, öltözzön be jelmezbe. Ehhez az iskola segítséget nyújt azzal, hogy a legszegényebb gyerekeknek vesznek jelmezeket. Ezt követően a résztvevők megbeszélték, hogy kinek mi lesz a rendezvényen a feladata, ki mit vállal a megvalósítandó feladatok közül. Az is szóba került, hogy a termet fel kell díszíteni, ebben pedig a gyerekek aktívan részt vesznek, természetesen tanári felügyelet és irányítás mellett. A program végén mindenki elmondta a véleményét, több jó ötlet is elhangzott azzal kapcsolatban, hogy a pénteki rendezvény sikeres legyen. A 13 résztvevő egyetértett abban, hogy fontos volt a megbeszélés és reményüket fejezték ki, hogy a családokat sikerül minél nagyobb számban bevonni a farsangi hagyományőrző programba.

34. alkalom 2019.02.20.

  

 

2020.02.20-én délután 14.00-15-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a Hátrányos helyzetű családok segítése és az idei programok megbeszélése volt. A rendezvény házigazdái Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola korábbi és Kovács Katalin jelenlegi igazgatói voltak. A program meghatározó témái a körzet hátrányos helyzete, a környéken élő hátrányos helyzetű családok és a FUND Iskolába járó, nehéz körülmények között élő gyerekek segítése voltak. A legfontosabb téma a körzetben élő hátrányos helyzetű családok megerősítését célzó programtervek megbeszélése volt, valamint új, lehetséges rendezvényekkel kapcsolatosan is születtek ötletek. Ezt követően szó esett a tervezett éves programokról, melyeket a CSZMMB – és a fenntartásában működő FUND Iskola - 2020-ban tervez megvalósítani. A fiatalok felelős életre nevelését segítő programok szintén sarkalatos pontjai voltak a beszélgetésnek, hiszen a körzetben élő fiatalok a nemzedékről nemzedékre szálló hagyomány- és viselkedésmintát nem tudják segítség nélkül maguk mögött hagyni. A jelenlévők véleménye alapján, a területen működő civil szervezetek közötti együttműködés e témában is nagyon fontos, továbbá törekedni kell a bevont szervezetek számának bővítésére is. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további hasonló témájú megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 16 fő volt jelen, őket aprósüteménnyel és üdítőitallal fogadták a szervezők.

35. alkalom 2020.03.04. 

 

 

2020.03.04-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a Munkaerőpiaci helyzet és lehetőségek Pécsen volt. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola korábbi igazgatója volt. A program meghatározó témái a Pécs keleti városrész hátrányos helyzete, a környéken élő nehéz helyzetű családok és a FUND Iskolába járó, szintén nehéz körülmények között élő gyerekek segítése voltak. Ahogy a beszélgetésen elhangzott, az elmúlt évben - a teljes foglalkoztatás elérése érdekében - a kormány négy megyére (köztük Baranyára is) kiterjesztette a munkaügyi hivatalok hatékonyságát növelő reformprogramot. Ennek a program célja az volt, hogy a magas munkaerő-keresleti igényt, a még meglévő munkaerő-tartalékkal, főként a közfoglalkoztatottakkal, az inaktívakkal és álláskeresőkkel töltse be. Az eddigi eredmények jól jelzik, hogy a vállalati kapcsolattartás erősítésével és a hatékonyabb kiközvetítéssel nagyobb arányban vonható be a munka világába a rendelkezésre álló munkaerő-tartalék. Ez különösen igaz Pécs legszegényebb részén, Meszesen és környékén, ahol egyébként a FUND Iskola székhelye is található. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a munkanélküli családok esetében ez nagy lehetőséget jelent, ezért – a maguk módján - segítenek a rászoruló családoknak az álláskeresésben. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki további hasonló témájú megbeszéléseken való részvételre. A rendezvényen 12 fő volt jelen, őket kávéval és üdítőitallal fogadták a szervezők.

36. alkalom 2020.03.11.

 

 

2020.03.11-én délután 16.00-17-00-ig került sor a Pécs, Pákolitz István u. 33. sz. alatti iskolában a Családok megerősítését, fiatalok felelős életre nevelését segítő kerekasztal beszélgetésre, melynek témája a Projektzáró kerekasztal beszélgetés volt. A rendezvény házigazdája Orsós Ferenc, a FUND Cigány Alapfokú Művészeti Iskola korábbi és Kovács Katalin jelenlegi igazgatója voltak. A beszélgetés során elhangzott, hogy a Társadalmi szerepvállalás pályázati projekt 3 éve alatt mintegy 100 eseményen, programon, rendezvényen több mint 5.000 ember vett részt. A programokat Pécsett és - a pályázati kiírásnak megfelelően - Besencén valósította meg a CSZMMB. A pályázati projekt meghatározó elemei voltak a Családok megerősítése kerekasztal beszélgetések, melyekből 36 alkalom került megrendezésre. Ezeken a beszélgetéseken mindig, kivétel nélkül szóba került a Pécs keleti városrész hátrányos helyzete, a környéken élő nehéz helyzetű családok és a FUND Iskolába járó, szintén nehéz körülmények között élő gyerekek segítése. A beszélgetésen résztvevők egyértelmű álláspontja az volt, - hogy bár megoldani természetesen nem tudták a meglévő súlyos társadalmi és gazdasági problémákat – igyekeztek minden tőlük telhető segítséget megadni a környéken élő, hátrányos helyzetű családoknak. A beszélgetések témái voltak korábban (többek között) a munkaerőpiaci helyzet, a bűnmegelőzés, a családok megsegítése, az önértékelés, a gyerekeben meglévő lehetőségek kibontakoztatása, a tehetséggondozás, stb. A projektben résztvevők – a maguk módján - segítenek a rászoruló családoknak az álláskeresésben, munkaügyi és jogi tanácsadásban is. A beszélgetés végén mindenki szándékát fejezte ki, hogy a projekt zárását követően is szükség van további, hasonló témájú megbeszélésekre. A rendezvényen 13 fő volt jelen.



zaszlo